Allsvenska tankar

Lite sent men här kommer lite tankar om allsvenskan 1013.
Då har Sveriges högsta division äntligen dragit igång under påskhelgen. I Söndags fick vi se IFK, Helsingborg och Kalmar köra över sina respektive premiärmotståndare med 3-0 vardera. Igår fick vi se AIK ta ledningen två gånger om mot Elfsborg som kom tillbaka två gånger om. Vi fick se ett Effektivt Norrköping vända och vinna borta mot Mjällby medan den troliga bottenmötet på Grimsta sluta 2-2. Även i Malmö delade man på poängen när Halmstad gästade.

Först och främst vill jag bara konstatera att det är fördjävla skönt att allt dragit igång igen! och om mindre än en vecka så får jag se mitt Hammarby gästa Borås för att möta Ljungskile men mer om det längre fram i veckan.

Jag tycker annars att Allsvenskan blivit bättre på senare år, kanske har jag blivit blind av alla superettan matcher jag sett de förgående åren. Men det verkar som Allsvenskan börjar resa sig igen med bättre och finare spel samt att AIK och Helsingborg lyckades kvala in sig till EL. Och jag tror faktiskt att Elfsborg har hyfsat goda chanser att kvala in sig till CL om dom får någorlunda tur med lottningen. Vi får hålla tummarna att formkurvan höger sig ytterligare så vi kommer tillbaka till svensk fotboll i början på 2000 talet både med publiken och spelet på plan.

Nog om det, nu till tankarna om årets upplaga där vi har 16 lag som ska spela 30 matcher var. Som jag ser det så är Allsvenskan uppdelat i tre olika läger. Ena lägret där lagen som slåss för guldet, Dessa lag är Göteborg, Helsingborg, AiK, Elfsborg och Malmö.

i Det mellersta lägret hittar vi de lag som kommer vara avhängda både från absoluta toppen som botten av tabellen. Här hittar vi lagen i ingenmanslandet men som ändå har en viss mån av att kunna ta europaplats. Lagen vi hittar där är: Djurgården, Kalmar, Norrköping, Halmstad, Gefle och Häcken.

Dom som får kämpa för att säkra nytt kontrakt är Mjällby, Syrianska, Åtvidaberg, Öster och Brommapojkarna, dessa utgöra alltså tredje lägret i Allsvenskan.

Kommentarer om varje lag skriver jag imorgon så tillsvidare får ni sluttabellen 2013 om ni inte kan hålla er till hösten.

1.Göteborg
2.Helsingborg
3.Elfsborg
4.AIK
5.Malmö
6.Norrköping
7.Häcken
8.Djurgården
9.Halmstad
10.Kalmar
11.Gefle
12.Åtvidaberg
13.Öster
14. Mjälby
15.Brommapojkarna
16.Syrianska

/Twitter: @Razmathaz, Spreadsheet: www.spreadsheet.se/maxspel Blogg: www.TheRaz.blogg.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0