Sveriges 10 bästa fans

I detta inlägg kommer jag rangordna Sveriges 10 bästa fans. Det kommer gå till såhär att jag kommer rangordna dom olika lagen i genrar 1-10 samt betygsätta dom 1-5. Gengrarna är sång, trogenhet och tifo. Efter det kommer jag rangordna dom alla lagen 1-10 och ge en längre kommentar och en utförd sammanfattning om dess lags supportrar. Dock hittar ni detta längst ner i inlägget. Allra längst ner hittar ni även betygskalan.

Sång
1. Hammarby   Betyg: 5
2. AIK             Betyg: 4
3. Göteborg     Betyg: 3
4. Malmö         Betyg: 3
5. Djurgården  Betyg: 3
6. Norrköping   Betyg: 2
7. Helsingborg  Betyg: 2
8. Örebro         Byget: 2
9. Gais             Betyg: 1
10. Örgryte      Betyg: 1


Trogenhet

1. Hammarby   Betyg: 5
2. Gais            Betyg: 4
3. AIK             Betyg: 3
4. Göteborg     Betyg: 3
5. Malmö         Betyg: 3
6. Helsingborg Betyg: 2
7. Örebro        Betyg: 2
8. Djurgården  Betyg: 2
9. Örgryte       Betyg: 2
10. Norrköping Betyg: 2

Tifo
1. AIK              Betyg: 5
2. Hammarby   Betyg: 3
3. Malmö         Betyg: 3
4. Djurgården  Betyg: 3
5. Örgryte       Betyg: 3
6. Göteborg     Betyg: 3
7. Norrköping  Betyg: 2
8. Helsingborg Betyg: 2
9. Örebro        Betyg: 2
10. Gais          Betyg: 2

Slutgiltiga tabell:
1. Hammarby    Betyg: 13/15
Kommentar: Hammarby sjunger otroligt högt hela matchen oavsett vad. En otroligt trogen publik som är jävligt kreativ. Tifo gruppen är inte den bästa men kan ibland ha sina toppar med otroligt sköna och detaljfulla tifon.



2
. AIK               Betyg: 12/15
Kommentar: AIK har en relativt trogen publik men inte den samma att dom kan sjunga oavsett vad. Sjunga kan dom men inte hela matchen och och dom byter sång varje minut. Dålig trumma och vissa matcher som visas på tv hör man bara deras mikrofonkille. Och man kan inte vara Sveriges bästa fans när man snor ramsor. Kan dock sjunga riktigt högt ibland och har Sveriges bästa tifogrupp.

(Bild saknas då jag vägrar lägga upp någon aikbild här)

3.
Malmö           Betyg: 9/15
Kommentar: Snygga och stilfull tifon men dom kan inte prestera det där lilla extra eller sköna som behövs, finns inget wow utan bara enkla tifon som är stilrena. Sjunger inte så det hörs hela matchen för att istället ha många ljudtoppar.


4.
Göteborg       Betyg: 9/15
Kommentar: Inte alls bra tifon men sjunger ändå så det hörs. Dock går betyget ner lite pga själ ramsor likt AIK.



5.
Djurgården    Betyg: 8/15
Kommentar: När det går bra så gör dom riktigt tunga tifon och sjunger riktigt bra men när det går dåligt faller allt det där. Förra året och detta år har varit riktigt pinsamt för Djurgården. Får dock bra betyg för det dom presterar när dom är bra på lira boll. Men kan aldrig bli en av Sveriges bästa pga nästan alla är medgångare.

(Bild saknas då jag vägrar lägga upp en djurgårdsbild här)

6.
Gais              Betyg: 7/15
Kommentar: Trogen publik kanske därför dom hamnar så högt upp. Kan göra helt okej tifon och presterar ganska bra på sång ibland  trots deras stora arena och lilla antal till folk.



7.
Örebro   Betyg: 6/15
Kommentar: Har växt på senaste tiden både ljudmässigt som visuellt. Dock att hela klacken består av 15 åringar gör att dom inte sjunger speciellt högt samt att dom har riktigt fåniga ramsor. Om laget skulle åka ner till Superettan tror jag stora delar av publiken skulle försvinna.



8.
Helsingborg        Betyg: 6/15
Kommentar: Trots att dom har ett publiksnitt på 10.000 så hörs dom knappt och är inte alls bra på tifofronten. Eftersom dom är så många borde dom vara bättre men dom är sämst till antalet. Om man ska räkna antalet tror jag lag som Västerås, Syrianska och Landskrona skulle vara bättre men tur för Helsingborg äre inte så jag rangordnar lagen.



9.
Norrköping        Betyg: 6/15
Kommentar: Jävligt dåliga sätt till antalen oxå, en av dom största medgångsupportrarna i Sverige och ramstjuvar. Inte dom bästa på tifofronten heller.



10.
Örgryte Betyg: 6/15
Kommentar: Kommer med på listan istället pga doms snygga OH flaggor dom haft som tifo på Ullevi. Göteborgs ledande tifogrupp helt klart.



Lag som var nära på att komma in på listan:
Syrianska & Landskrona. Syrianska pga det är det enda lag jag hört ifrån klacken förvisso hörde jag dom bara en gång men ändå. Landskrona kan oxå sjunga och bara om dom blir fler kan slå ut Örgryte.

(Betygsättningarna har jag grundat från Youtubeklipp, Bilder, Publiksnitt, hur dom hörs på tv och mina egna uppfattningar när jag rest med Bajen till dess arenor eller sett dom på Söderstadion.)

//The Raz

Kommentarer
Postat av: Agne Simonsson

Väldigt intressant inlägg, bra gjort raz!

2010-10-10 @ 13:46:38
Postat av: Anton, you know who

Fint razmus! Bra gjort tkr jag dock saknar jag lite saker om BP.

Keep up the good work! // leksingen ;)

2010-10-10 @ 14:47:04
Postat av: Agnes

Vad händer Öis måste ju va högst upp!!! att ha med namnet agne förtjänar en 15 poängare!

2010-10-11 @ 20:14:33
Postat av: okej

bra lista men hur kommer det säg att du sätter IFK som högre på tiforankingen än GAIS när du beskriver IFK som "inte alls bra tifon" och GAIS som "helt okej tifon" Sen kan ju knappas Norrköping, Helsingborg, och Örebro komma högre en gAIS sångmässigt.

2010-10-15 @ 18:59:04
Postat av: The Raz

Jo asså tänker att Gais för helt okej tifo av sina förutsättningar och ifk gör dåliga för dom borde göra mycket bättre för dom har ju större förutsättningar.



Sen vad jag har hört när jag vart på resor osv är att jag mer hört Örebro, Norrköping och Helsingborg men om ni skulle ha en mindre arena tror jag Gais skulle sjunga ut dessa lag med hästlängder.

2010-10-16 @ 11:01:56
Postat av: Platon

Mest pinsamma jag sett. Helsingborg, sång 2?! Vi har utan tvekan Sveriges bästa sångrepetoar, och bara Stockholmslagen och IFK låter mer än oss. I trogenhet finns INGET lag som kan mäta sig med oss, det hade varit allmän kunskap om vi vore ett stockholmslag, och borde vara allmän kunskap för alla som är det minsta intresserade av Allsvenskan. Ta en titt på publiksnitt.



Förklara gärna hur NÅGOT lag är mer trogna än oss? Pinsam lista.

2010-10-26 @ 17:56:00
Postat av: The Raz

Hahaha är du på riktigt? Helsinborg kan inte ens sjunga ut BP

2010-10-26 @ 22:30:30
Postat av: humor

Humor.. Dif och Bajen ligger sådär 10 år bakom MFF inom de flesta områden. Bajen och Dif syns vid derby annars är det småklubbar i storlek med Helsingborg och Örebro

2010-11-04 @ 15:57:25
Postat av: Arne

Hahah Rolland nillson har sågat malmös publik. Mollins har sagt att Hammarby har bäst publik i Sverige.

2010-11-04 @ 17:02:00
Postat av: Link

Jag måste bara fråga dig vilka låtar direkt menar du att blåvitt stulit, märker att du tillhör den yngre generationen som inte var med på 70-, 80-talet.. Och om du menar "här är änglarnas fanor" så kan jag berätta för dig att den har använts flitigt även när vi låg i den lägre divisionen under de mörka åren på 70-talet. Sen är det inget konstigt att bajen, mff, gnaget eller blåvitt "snor" ramsor av andra lag, det händer i alla ligor. Att sedan vissa lags supportrar sätter sig på allt för höga hästar är väll deras eget problem?

2010-11-22 @ 12:34:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0